צרו קשר

בחירת קורס מאמנים

בחירת בית ספר לאימון היא החלטה חשובה אשר למעשה תקבע את איכות ההכשרה שלכם. הצלחת הקריירה שלכם בתחום תלויה בידע שתקבלו במסלול הלימוד ולכן אתם רוצים למצוא בית ספר מקצועי, אמין העומד בדרישות מקפידות אותם עליכם להכיר לפני שתקבלו כל החלטה!
רמי דבורה

לפני שניכנס למדריך עצמו, הסבר קצר ועלי ועל הסיבה שכתבתי את מדריך זה

שמי רמי דבורה ואני הבעלים והמייסד של בית הספר למאמנים OneLife. אני מאמן בכיר (MCIL) בהסמכת לשכת המאמנים ובעשור האחרון אימנתי אלפי מתאמנים לפריצות דרך והצלחות בתחומים שונים ומגוונים. את ההכשרה שלי קיבלתי ב-3 בתי ספר רשמיים לאימון ובעוד אין ספור קורסים קטנים, סדנאות והכשרות שונות. מתהליך ההכשרה שאני עברתי הבחנתי שלמעשה אף אחד מבתי הספר או הקורסים שעברתי, לא היה זה שהכשיר אותי להיות מאמן אלא כולם יחד. כל פעם נרשמתי ללימודים נוספים פשוט כי חוויתי שההכשרה שקיבלתי אינה מספקת בכדי לתת שירות איכותי למתאמנים שלי.

לגישתי, אימון זהו תחום עם אחריות רבה. המתאמנים מגיעים במטרה לפתוח את ליבם במקומות המפוחדים, קשים וחלשים שלהם וזהו פשע לתת לאדם שאינו מקצועי ומיומן מספיק, לשבת בכיסא המאמן במצב כזה. מתוך כך תמיד חיפשתי עוד הכשרה.

מתוך החוויה האישית שלי ובעקבות דרישה שהגיעה ממשתתפי אימונים שלי, התחלתי לבחון את האפשרות להקים בית ספר. בית ספר שיספק למשתתפים בו מקום אחד בו הם יוכלו להיכנס ללא ידע ולצאת בעלי מקצוע ברמה גבוהה, ללא צורך לחפש את ההכשרה הבאה. בתקופה בה פתחתי את בית הספר היו כמעט 180 (!) בתי ספר למאמנים בישראל. כל אדם שעבר הכשרה בסיסית ומטה קרא לעצמו מאמן ואף כאלו ללא כל הכשרה! מתוך המצב הזה, ללא כל סדר או קו מנחה לתלמידים הפוטנציאלים מהו בית ספר למאמנים ראוי, תלמידים רבים חוו חוויות קשות של לימודים שהיו חסרי משמעות, בזבוז כסף ללא תמורה, בזבוז זמן לימודים ללא קבלת תוצר מבוקש ועוד.

כאשר אדם עובר קורס מאמנים שאינו מספק תמורה הולמת למשתתפים ישנם נפגעים רבים:

הנפגעים הראשונים הם אתם, התלמידים.

אתם משלמים ממיטב כספכם, משקיעים זמן, מוטיבציה, ותשוקה לתחום אך בסוף אתם לא באמת רוכשים מקצוע כמאמנים. בוגרי קורסים כאלו יבחרו להימנע מלאמן מתוך הבנה כי הכשרתם אינה מספקת. לעיתים, אף גרוע מכך, בהיותם לא מודעים לרמת ההכשרה הירודה שלהם, הם יבחרו לאמן, ובכך יפגעו במתאמנים.

הנפגעים השניים הם הלקוחות.

נניח שתלמיד שאינו עבר הכשרה מספקת, כפי שציינתי, מחליט בכל זאת לאמן ולקבל מתאמנים, פשוט מהיות "בוגר קורס מאמנים". מתאמניו יקבלו שירות לקוי שאינו נותן מענה לסיבה לשמה באו ואף קיים סיכוי שהם יחוו נזק. ברור שאותו מאמן חדש אינו אדם רע או נוכל, אלא הוא פשוט לא הוכשר כראוי אך הוא אינו יודע שאינו יודע!

הנפגע האחרון הוא התחום.

בתי ספר כגון אלו שתיארתי ואותם בוגרי קורסים ללא הכשרה ראויה פוגעים בשם והמוניטין של המקצוע הכל כך חשוב הזה. תחום האימון נולד על מנת לסייע לאנשים בנקודות משבר או צמתים בחיים וזהו פרדוקס מוחלט שדווקא בעל מקצוע כזה יפגע בלקוח. אני משוכנע שאם אתם קוראים שורות אלו – אתם רוצים להצליח בתחום האימון ולהיות בעלי מקצוע מכובדים ובעלי השפעה ומשמעות בחיי המתאמנים שלכם.

בשנים האחרונות, אני חייב לציין, המצב השתפר. שלב ה"טרנד" חלף, ותחום האימון מתחיל לקבל את הצבע היחודי שלו כפרופסיה נפרדת והתמחות מובהקת. מתוך כך מרבית בתי הספר, ובעיקר אלו שאף לא ניתן היה לקרוא להם בתי ספר, נסגרו, ונכון לזמן כתיבת שורות אלו, יוני 2016, קיימים בישראל כ-40 בתי ספר למאמנים בלבד. זה אמנם הופך את הבחירה לקלה יותר, אך עדיין יש נקודות חשובות להבנה על מנת שתוכלו לקבל החלטה מושכלת בעניין.

אז מה הם 5 הדברים שעלינו לדעת לפני שאוכל לבחור בית ספר!?!?
מדריך קצר זה יציג לכם 5 נקודות בסיסיות שיסייעו לכם להבין אילו בתי ספר כדאי לכם לבחון ולאילו אין כל טעם להתקשר ועדיף לחסוך את הזמן והמאמץ שלכם. מקווה שתהנו ותפיקו את המירב מהמדריך.

בהצלחה!

עקרון ראשון

סינון ראשוני וקריטי - הכרת ״לשכת המאמנים בישראל״ בבית הספר

לשכת המאמנים זהו גוף שהוקם בשנת 2005 על ידי גרעין מייסד של מאמנים אשר לקחו על עצמם להקים את היסודות של לשכת המאמנים ולהתחיל למסד ולייצב את התחום הזה הנקרא "אימון אישי" בישראל. מרבית התלמידים לא מודעים לכך שגוף זה כלל קיים ומה מידת החשיבות שיש ליחס לו.

מיום הקמתה מחזקת הלשכה את מעמדה מול בתי הספר למאמנים ומול התלמידים הפוטנציאלים וכיום, למרות שעדיין אין חקיקה ממשלתית בנושא "מי הוא מאמן?", תלמידים רבים פונים לבתי ספר ושאלתם הראשונה היא "האם אתם מוכרים בלשכת המאמנים?"

לכם, כמאמנים לעתיד, יש מספר אינטרסים ללמוד רק בבתי ספר מוכרים בלשכת המאמנים:

האינטרס הראשון הוא הפיקוח.

לשכת המאמנים מפקחת על מסלולי הלימוד בבתי הספר, על איכות השיעורים, על משך הקורס, על איכות המרצים, על העבודות, על הסטאז' הנדרש ועל עוד דברים רבים וחשובים. כאשר אתם בוחרים בית ספר העומד בדרישות לשכת המאמנים, אתם מבטיחים לעצמכם איכות ומקצועיות בלימודים וגם גוף שעומד מאחוריכם כתלמידים, למקרה ותהיה פגיעה בכם כלשהי שהיא מצד בית הספר.

האינטרס השני הוא המעמד שלכם כמאמנים מוכרי לשכה.

לצערי, לשכת המאמנים עדיין לא מוכרת מספיק, אך תודעת הלקוחות לגביה עולה. לקוחות לומדים לשאול את המאמנים "האם אתם חברים בלשכת המאמנים?". אך השאלה שאמורה לעניין אתכם היא לא "מי הקהל היום?", אלא מה ידע הקהל לשאול בעוד כשנה וחצי או שנתיים, כאשר אתם תוכשרו כמאמנים. לשכת המאמנים משקיעה רבות בביסוס מעמדה ואינכם רוצים להיפסל כמאמנים על ידי לקוחות או חברות גדולות, רק בגלל שבחרתם בית ספר שאינו עומד בדרישות הלשכה.

אינטרס שלישי – חקיקה עתידית.

חשוב לציין שאף אחד לא יודע מתי, אבל זה יקרה. ברגע מסוים, ודווקא בגלל שזהו תחום העוסק בחיים של אנשים וביחוד משום שהוא כל כך פרוץ היום, אנו מאמינים שברגע מסוים תהיה חקיקה שתקבע "מי הוא מאמן?"

הגוף המוכר בישראל ואף מוביל את המודל העקרוני של דמות המאמן היא לשכת המאמנים וביום בו תהיה חקיקה באופן גורף וברור, מאמנים חברי לשכה יוכלו להמשיך בעבודתם הסדירה ואילו כאלה שאינם חברי לשכה יאלצו להפסיק עבודתם עד אשר יוסמכו כמאמני לשכה. זו אמנם הערכה בלבד, אך הערכה שבהחלט ניתן לחזות אותה על פי מהלכי הלשכה היום.

ישנם בתי ספר אשר הקימו "מיני לשכות" או איגודים הקוראים לעצמם בשמות מפוצצים, אך שאלה פשוטה תראה שזהו גוף עצמאי. שאלו אותם "אילו בתי ספר חברים באיגוד שלכם?" ומיד תגלו, באופן לא מפתיע, שבית הספר שהקים את אותה "לשכה" הוא גם החבר היחיד בה. למניעת טעויות, מצורף מטה אתר לשכת המאמנים בישראל, שם תוכלו להבין רבות על עולם האימון בישראל.

באתר תמצאו בתי ספר "מוכרים" וב"תהליך הכרה", זה לא משנה מבחינתכם, העיקר שהם נמצאים שם. עשו לעצמכם טובה, אל תדברו עם אף בית ספר אחר. אגב, בתי הספר שאינם חברי לשכה, יאמרו לכם שלשכת המאמנים זו פיקציה אחת גדולה, חסרת משמעות, שאינה עומדת בשום סטנדרט אוניברסיטאי או ממשלתי. ברור שהם יאמרו לכם את זה – כי הם לא חברי לשכה! על אף שהם צודקים מבחינת הסטנדרט הממשלתי, זה עדיין הגוף הבכיר ביותר בישראל בתחום, המאגד למעלה מ-80% מקהילת המאמנים ובתי הספר לאימון בישראל.

עקרון שני

משך ההכרה

בתי הספר השונים העוסקים בציד אחר המתעניינים הפוטנציאלים בהכשרת מאמנים, מחפשים את המוצר האטרקטיבי ביותר שיוכלו להציע. אחד השילובים ה"טובים" (בציניות כמובן) היא להציע ללקוחות הכשרה זריזה ובמחיר מופחת. אחת הסיבות של המחיר המופחת, היא ההכשרה הזריזה, כי עבור אותו בית ספר יש לו פחות הוצאות על חדרים ומרצים.

יש דבר אחד שאבקש מכם כמאמן למאמנים לעתיד: אם אתם מתכוונים לעבוד כמאמנים ולא רק לחוות איזשהו תהליך עבור עצמכם, אל תחפשו משהו זריז שיתן לכם תעודה מפוברקת כלשהי. אנשים עומדים לסמוך עליכם. לקוחות יגיעו עליכם על מנת לעבור שינוי בחייהם והם באמת יאמינו שיש לכם את הכישורים לכך. הם יגישו לכם את ליבם ויאמינו שתדעו לגעת בו במקצועיות.לכן ודאו שאתם מקבלים הכשרה איכותית איתה תוכלו לעזור לאנשים שיגיעו אליכם ולא להזיק להם.

אם בחרתם בית ספר שעומד בתנאי לשכת המאמנים אז אתם כבר מכוסים חלקית, כי דרישות לשכת המאמנים מחייבות את בתי הספר למינימום 175 ש"א של הכשרה כדי שקורס המאמנים יוכר.

המהירות כאן היא לא לטובתכם.

אימון זהו אינו תחום בו עליכם "לדחוף" ידע לראשכם, וכמה שיותר מהר יותר טוב, אלא בדיוק להיפך. בואו נקח לדוגמא את תחום אומנויות הלחימה. נניח ואתם רוצים להיות חגורה שחורה בקראטה. על מנת להגיע לחגורה שחורה, עליכם להתאמן פעמיים בשבוע במשך 8 שנים בערך. אם תקחו את סך השעות של אותן 8 שנים אל 3 חודשים מרוכזים, ולמרות שתעברו את אותן שעות הכשרה, לא תוכלו להיות חגורה שחורה. לגוף לוקח זמן להתרגל, לפתח גמישות, רפלקסים ויכולות ולכן זמן ההטמעה הוא הכרחי.

כך בדיוק גם בתחום האימון.

הכשרת מאמנים איכותית לוקחת את המאמנים לעתיד תהליך התפתחות אישית עמוק ומעצים ועל מנת שהמאמנים יוכלו לגדול אל ההוויה החדשה שלהם, אל ההבנה החדשה את ההתנהגות האנושית, יוכלו לפתח יכולות הקשבה גבוהות ומיומנויות אימון חשובות, התהליך יקח זמן והזמן הזה יכשיר אותם להיות המאמנים המבריקים שהם יכולים להיות ואין תהליכי אינסטנט בתחום הזה!

זמן הלימודים הוא ביחס ישר לידע שתרכשו.

פרט לזמן שאתם צריכים כדי להכיל את החומר הנלמד, ישנה גם כמות החומר המועברת. בהנחה ומדובר בבית ספר איכותי, קורס ארוך יותר אומר ידע רחב יותר שמועבר אליכם, לכן אם בחרתם הכשרה ארוכה, מרבית הסיכויים שמדובר בבית ספר המספק לתלמידים זוויות עבודה שונות ורבדים נוספים שיסייעו לכם בעתיד כאשר תאמנו בפועל. אל תחפשו את הקורס הקצר ביותר שתמצאו אלא להיפך. מספר החודשים הקצר שאני מציע לכם "לשלם" בשלב הלימודים יספק לכם שנים רבות של קריירה מצליחה פשוט כי תהיו מאמנים טובים יותר, משכילים יותר ומקצועיים יותר.

עקרון שלישי

מי יהיו מנחי הקורס שלכם

תמיד האמנתי שאם אדם רוצה להתפתח בתחום כלשהו, לא משנה באיזה תחום, תמיד יש ללמוד מהטובים, המנוסים והמצליחים ביותר. בדרך זו הוא יודע שההכשרה שלו היא המקצועית ביותר ובנוסף הוא מבין מה הרמה אליה הוא יוכל להגיע כמאמן.

בעולם האימון, כל מאמן יכול לקרוא לעצמו מורה לאימון. היעדר החקיקה מאפשר לכל אדם להקים בית ספר למאמנים, וכפי שכבר הזכרתי מספר פעמים, אם בית הספר אינו עומד בדרישות הלשכה, אתם יכולים ללמוד דברים שונים ומשונים, שכנראה אינם עומדים בשום מבחן מציאות, פשוט כי אותו "מורה לאימון" קרא אותם באיזה ספר או דמיין אותם בשנתו והחליט להקים בית ספר.

לשכת המאמנים מגדירה באופן מאוד מדויק מי הוא מורה בבית ספר מוכר למאמנים,

על מנת להכשיר מאמנים בבית ספר לאימון על המאמן להיות ברמה מאוד גבוהה. מלבד יכולות האימון של המאמן, מורה לאימון צריך להיות מאוד מנוסה בפרקטיקה בשטח ולחוות עבודה עם מתאמנים רבים. בנוסף, עליו להבין כיצד להעביר את דרך העבודה עם מתאמנים ואף לחנוך את התלמידים בתרגולים ובהתקדמות שלהם לאורך הקורס.

במידה ובחרתם בבית ספר העומד בדרישות הלשכה, גם כאן אתם יחסית מוגנים. ההגדרה מאוד ברורה ואתם לא רוצים ללמוד ממרצים שאינם מאושרים ברמתם על ידי הלשכה. יחד עם זאת, לדעתי ישנה מדרגה גבוהה יותר אליה מומלץ לשאוף. מרבית בתי הספר למאמנים משייכים מרצה אחד לקורס מאמנים והוא זה המלמד את כל השיעורים וההכשרות של קורס המאמנים. התוצאה היא שהתלמידים לומדים רק את מה שאותו מאמן יודע. אפילו אם מדובר במאמן מצוין, עדיין, שיטת העבודה שלו היא רק דרך חשיבה אחת והיות והוא המפגש היחיד של התלמידים עם מורה לאימון, מבחינתם, הם צריכים לחשוב כמוהו כדי לדעת לאמן. יוצא מכך שהתלמידים מוכשרים להיות מאמנים בשיטת "העתק-הדבק" ואינם מקבלים דגש לחשיבות הגבוהה שיש לעצמאות החשיבה החופשית של המאמן בתהליך האימון.

כאשר אדם לומד גישות ושיטות אימון שונות, באפשרותו לבנות מתוך כל מה שלמד את הדרך אליה הוא מתחבר במיוחד המביאה לידי ביטוי אותו כאדם וכמאמן. זו הגישה בה הייתי מציע לכל בתי ספר למאמנים לפעול. ללמד את התלמידים ידע שונה ובכך לאפשר למאמנים לעתיד לבנות לעצמם את הגישה שמתאימה להם באופן אישי מתוך ההבנה האינטלקטואלית, הקוגניטיבית והרגשית שלהם.

המסקנה היא שכאשר אתם מחפשים בית ספר לאימון, מומלץ לברר מי ילמד אתכם בקורס.

  • כמה מרצים יעבירו את תכני הקורס?
  • מה הכשרתם באימון?
  • מהיכן הם קיבלו תעודת מאמן?
  • האם הם מאמנים מוכרי לשכת המאמנים?
  • מה הוותק שלהם ומה הנסיון?
  • ואף שאלו מה הערך המוסף שלהם? מדוע דווקא הם נבחרו להוביל את קורס המאמנים בבית ספר זה?

אני משוכנע ששאלות אלו יבהירו לכם ברמה גבוהה האם בית ספר זה הוא מקום בו הייתם רוצים לעבור את הכשרת המאמנים שלכם.

עקרון רביעי

עלות קורס המאמנים

שיקול חשוב לפני רכישה של מוצר הוא שירות הוא מה עלותו ואף יותר מזה, מה אנו מקבלים בתמורה לתשלום. בתחום לימודי האימון ההצעות השונות הקיימות יכולות לבלבל את הלקוחות הפוטנציאלים ויש להבין את אופי ההצעות השונות ואת השפעתן על עלות קורס הכשרת המאמנים.

כאשר אתם בוחנים את עלות קורס המאמנים חשוב שתדעו להשוות "תפוזים לתפוזים"

כלומר לא להסתכל רק מה עלות הקורס, אלא מה אתם מקבלים עבור מה שאתם משלמים. ישנם בתי ספר שיתהדרו בכך שקורס המאמנים שלהם עולה רק 7,500 ש"ח (לדוגמא), אך בדיקה זריזה תראה לכם שזהו למעשה קורס קצר שהוא רק מעיין מבוא לקורס מאמנים מלא או שזהו קורס שפשוט אינו עומד במינימום שעות הלימוד שלשכת המאמנים דורשת ומכאן שאינו מכשיר אתכם כמאמנים.

בתי ספר שונים נותנים מוצרים שונים.

מתוך הסיבה שאין הכשרה אחידה למאמנים, כל בית ספר בונה את תוכנית ההכשרה שמבחינתו תכין את התלמידים טוב יותר לעיסוק בתחום. בתי ספר שונים מוסיפים שיעורי העשרה, חלקם מוסיפים סדנאות שונות, קצרות או ארוכות, חלקם מוסיפים לתהליך הלימוד אימונים אישיים בתוך עלות הקורס וחלקם מבקשים עבור אימונים אלו תוספת תשלום.
על מנת שתוכלו להבין האם עלות הקורס הגיונית ומשתלמת, חשוב שתתיחסו לא רק לעלות הקרוס, אלא בעיקר לתמורה שאתם מקבלים. כמובן שמרצדס עולה יותר מיונדאי, אך יש סיבה לזה. הדרך הטובה ביותר עבורכם היא לחשב את עלות הקורס מול שעות הלימוד שאתם מקבלים, כדי להבין את שכר הלימוד המבוקש.

הממוצע הקיים בתחום לשעת לימוד נע בין 65 ש"ח ל-100 ש"ח, למרות שקיימות סטיות ממוצע זה לשני הכיוונים. מתוך כך אתם יכולים להבין שקורס מאמנים העומד בדרישות לשכת המאמנים, במחיר מינימלי, יתחיל בעלות של כ-11,000 ש"ח (מתוך חישוב של 175 שעות לימוד במכפלה של 65 ש"ח לשעה), כאשר מחיר זה הוא לפני תשלום על תהליך הסטאז'.

לאחר תשלום על הכשרתכם כ"בוגרי קורס מאמנים", עליכם יהיה לשלם עבור הסטאז', אשר יסמיך אתכם כמאמנים מוסמכי לשכת המאמנים. תהליך הסטאז' הוא בן 6 חודשים בערך, ועלותו נעה בין 5,000 ש"ח ל-7,000 ש"ח. אם בית ספר מסוים יאמר לכם שאין אצלו סטאז' ולכן מחירו זול יותר, אז האבחנה היא ברורה – אם אין לו סטאז', אז הוא לא עומד בדרישות הלשכה, ואז הוא נפסל לפי כל שאר הפרמטרים שציינתי במדריך זה קודם לכן.

במידה ואתם קוראים את המדריך הזה כי אתם מתכוונים לעסוק בתחום ולגעת בחיים של אנשים רבים בדרכם לשינוי יש לי בקשה קריטית מכם: אל תבחרו את בית הספר בו תלמדו אימון לפי פרמטרים טכניים כגון כמה הוא קרוב אליכם הביתה, האם מחירו זול יותר בכמה שקלים או כמה יפה אתר האינטרנט שלהם. ודאו שההכשרה שלהם איכותית, מגוונת, מקצועית ובעיקר מתאימה למה שאתם מחפשים. החסכון של 1,000 או 2,000 ש"ח יהיה חסר משמעות בעוד שנה כשתסיימו ללמוד ותבינו שזה היה תהליך מבוזבז. אז כמובן שלנתונים הטכניים יש חשיבות, רק אל תהפכו אותם לחשובים ביותר.

העקרון החמישי והחשוב ביותר

הבנת גישת האימון של בית הספר

הנושא האחרון והחשוב ביותר מייצג את המהות הבסיסית ביותר בלימודים שלכם ובקריירה שלכם בכלל. מאוד חשוב שתבינו מה בדיוק אתם עומדים ללמוד בקורס המאמנים אליו תירשמו. בתי הספר השונים לאימון מלמדים גישות ושיטות עבודה שונות עד כדי מצב בו מאמן אחד לא יבין כלל את עבודתו של מאמן אחר, מפני שלמדו גישות כל כך שונות, עד כי אין כמעט כלי אימון אחד המשותף לשניהם.

על מנת לעשות לכם סדר במרחב גישות האימון, נסתכל לרגע על חלוקה כללית של התחום ונסביר את המושגים הבסיסיים. החלוקה הראשונית בין גישות האימון השונות היא לבתי ספר אשר באופן קיצוני גישתן היא גישת ה-Doing (הגישה התוצאתית)לבין בתי ספר אשר מתמקדים במרחב ה-Being (הגישה ההוויתית).

תחום האימון האישי הוא תחום חסר יסודות משל עצמו. אימון הוא תחום אקלקטי שנבנה מתורות רבות אחרות כגון פסיכולוגיה, פילוסופיה, ניהול, סוציולוגיה, ספורט ועוד, ומהיות כזה מאפשר לכל בית ספר למאמנים למעשה לבנות את גישת האימון שלו.
מתוך כך הדבר החשוב ביותר מכל הפרמטרים לבחירה, עליהם אנו עוברים במדריך זה, הוא מה גישת האימון של בית הספר. כל שיטה פועלת בדרך שונה, מדברת בשפה שונה ומכוונת לתוצאות אימון אחרות על כן, עליכם לוודא כי השיטה אותה אתם עומדים ללמוד מתאימה למהות שלכם ולדרך שברצונכם לאמן כאשר תוסמכו כמאמנים.

כל גישות האימון מאמינות כי תוכנית אימון היא מערכת יחסים בין מאמן למתאמן ומטרתה לשפר את תוצאות המתאמן בחייו. שיפור תוצאות זה יקרה מתוך העלאת מודעותו של המתאמן לערכיו, יכולותיו והאפשרויות העומדות בפניו להופכם למציאות פיזית חדשה בחייו. חילוקי הדעות בין הגישות הן לגבי כיצד נגדיר תוצאה רצויה מתהליך האימון ומה הם הכלים אשר בעזרתם נגיע לתוצאות רצויות אלו.

בקצה אחד של הסקאלה נמצאת גישת ה-Doing הנקראת גם "הגישה התוצאתית".

גישה זו מאמינה כי לתהליך אימון יש מטרה מוגדרת מראש, אליה יש לחבר יעדים ומשימות לביצוע ובחינת הצלחת האימון תהיה בהשגת והגשמת אותם יעדים ומטרות. אימון מסוג זה משתמש בעיקר בכלים שהגיעו מעולם הניהול, והוא עוסק בעיקר במרחב העשייה הפרקטית. אף כאשר הוא עוסק בעולם הרגש וההתפתחות האישית, גישתו תהיה קוגניטיבית התנהגותית. גישה זו עוסקת יותר בהשגת היעדים המוגדרים ופחות בחוויות רגשיות או התבוננות פילוסופית על תהליך הצמיחה האנושי של המתאמן.

בקצה השני נמצא האימון הנקרא גישת האימון "הרוחני" / "התודעתי" / "האונטולוגי" – תלוי את מי שואלים.

גישה זו מאמינה כי המטרה האמיתית של תהליך האימון היא יצירת תובנות חדשות אצל המתאמן ואינה עוסקת בהכרח בהמרתן לפעולות מיידיות אלא מאמינה כי השינוי המבוקש יקרה מתוך ההכרה החדשה. יש הקוראים לתחום זה התפתחות אישית ולאו דווקא אימון. כאן תמצאו את כל גישת ה"עידן החדש", המתבוננת על הקשר הדואלי בין תודעת האדם ליצירת מציאותו הפיזית.

בין שתי גישות אלו ניתן למצוא גישות שונות משולבות אך עדיין גם להן יש זיקה ברורה לאחד הצדדים. בנוסף קיימת הגישה "המכוונת" שהיא איננה אימון אלא למעשה יעוץ. בשונה ממאמן, היועץ הוא בעל הידע והוא מייעץ ללקוח שלו כיצד עליו לנהוג.

אז מה עלי להבין מתוך זה – איזו גישה עלי לבחור???

לשאלה זו אין תשובה חדה. בתי הספר העומדים בדרישות הלשכה הנם בתי ספר ראויים ולכולם יש תלמידים העוברים אצלם הכשרת מאמנים. כל אחד מבתי ספר אלו יודע להכשיר אתכם כמאמנים, ולכן השאלה החשובה היא מה הגישה אליה אתם מתחברים בתחום זה.

לדעתי, חסרה כאן התייחסות נוספת. אני מאמין כי יש שני תחומים קוטביים, אשר יש ללמוד ולהתמקצע בהם בנפרד כי הם שונים לחלוטין במהותם. הראשון הוא תחום האימון והשני הוא תחום ההתפתחות האישית. שני מרחבי עבודה אלו מדברים שפה שונה, משתמשים בכלי עבודה שונים, ואף מכוונים לתוצאות שונות. לגישתי, מאמן אשר רוצה להוביל את מתאמניו תהליך עמוק ומשמעותי בחייהם, חייב שידע לעבוד בשני מרחבי העבודה – גם אימון וגם התפתחות אישית. כיום מעטים בתי הספר המלמדים את שני התחומים בקורס אחד.

שיטות האימון התוצאתי מחברות את האדם לפעולות, יוצרות במרחב חייו הפיזי את התוצאות הרצויות ועוזרות לו לנוע. התפתחות אישית זו הצמיחה האישית של המאמן כאדם. אף מאמן לא יוכל להעביר את המתאמנים שלו דרך משמעותית ועמוקה אם הוא לא יסכים לעבור אותה בעצמו. על המאמן להבין מה חווים ועוברים מתאמניו בתהליך. עליו להסכים לחוות את כל מנעד הרגשות, את השחרור מהחסמים האישיים ואת שינוי ציר המחשבה שלו כדי להוביל את מתאמניו תהליך מרגש דומה.

אז מה עכשיו?

איך אמצא בית ספר למאמנים שעומד בכל הדרישות האלו?

הכירו את One Life, בית הספר למאמנים האיכותי והמקיף ביותר בישראל העונה על כל הדרישות הגבוהות ביותר שהצגתי כאן במדריך.

בית הספר למאמנים שלנו עומד בכל דרישות לשכת המאמנים המחמירות ביותר ואף יותר מכך – המאמן הראשי החתום על מסמך ההסמכות של לשכת המאמנים הוא המנהל האקדמי של ביה"ס למאמנים שלנו – עו"ד מייקל בן דוד!
תוכלו למצוא את בית הספר שלנו בלשוניות בתי ספר באתר לשכת המאמנים בישראל.

משך ההכשרה בבית הספר OneLife הוא הארוך ביותר בישראל – 326 ש"א של לימודי אימון והתפתחות אישית לפני חישוב הסטאז! אם באמת אתם רוצים להיות בעלי מקצוע ברמה גבוהה ובעלי פוטנציאל לקריירה מצליחה בתחום, אצלנו תמצאו את הקורס המקיף ביותר לאימון בישראל.

מנחי קורס המאמנים בבית הספר OneLife הם מהמאמנים המוכרים והטובים בישראל. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר לבנות ולעצב מאמן לעתיד היא לתת לו לחוות שיטות אימון שונות, אליהן יוכל לצקת ידע קודם, דרכי חשיבה ונסיון חיים אישי ומתוך כך להביא לידי ביטוי את המאמן שהוא, ולא חיקוי של המורים שלו. מסיבה זו בנינו קורס מאמנים המועבר על ידי 4 מנחים שונים – כולם מאמנים בכירים מהשמות המוכרים בתחום, עם אלפי שעות נסיון בפועל – מהמובחרים בתחום התמחותם!

בנוסף, חשוב שתדעו, קורס המאמנים שלנו הוא הזול והאטרקטיבי ביותר בישראל (!), ביחס לשעות הלימוד שתעברו. מלבד העובדה שהקורס שלנו הוא המקיף ביותר בישראל, פרט ללימודי האימון תעברו סדנאות התפתחות אישית, קורס פילוסופיה המובנה בקורס המאמנים, סדנאות תקשורת, סדנאות הקשבה, סדנאות אימון ע"י קלפים, אימונים אישיים והכל כלול במחיר הקורס.

גישת האימון של בית הספר שלנו קובעת כי מאמן חייב לדעת גם אימון וגם התפתחות אישית ולכן אנו אחד מבתי הספר היחידים המלמדים את שני התחומים (זו אחת הסיבות לאורכו של מסלול הלימודים שלנו). גישת זו קובעת כי אדם המבקש תוצאות, רצוי שישנה את פעולותיו, אך הפעולות שלו תלויות במי שהוא, באמונות שלו, בדעות, במחשבות, ולכן אימון למעשה הוא קודם כל על תודעת האדם ורק אחר כך על הפעולות שלו. רק עבודה משולבת, פנימית וחיצונית, תביא לשינוי אמיתי, עוצמתי ויציב לאורך זמן.

לפי השיטה היחודית בה אנחנו מלמדים – אי אפשר להפריד את המרחב התודעתי והמרחב התוצאתי. אי אפשר ללמוד רק תחום אחד. טייס לא יכול להיות טוב בהמראה אך פחות טוב בנחיתה – על מנת להיות טייס מוצלח הוא חייב לדעת את שתי הפעולות, בדיוק כך גם באימון – שני התחומים קריטיים להצלחתך ועד שלא תכיר אותם – לא תדע מה הדרך היחידה להצליח בתחום זה!

אז מה עכשיו? כל מה שנותר לכם עכשיו הוא לקבוע איתי פגישה!

במידה ומה שקראתם במדריך זה היה הגיוני עבורכם, אני מזמין אותך לפגישה אישית איתי, רמי דבורה. לא עם צוות המשרד או יועצת לימודים, אלא איתי, כבעלים של בית הספר. בפגישה נוכל להכיר, לדבר על השאיפות והמטרות שלך בלימודי אימון, אוכל להציג לך את מסלול הלימודים שלנו וכך תהיה לך אפשרות לבחון האם אנחנו בית הספר להכשרת מאמנים המתאים לך.

הפגישה אינה מחייבת, אך היא באמת חובה לפני שתקבלו כל החלטה לגבי בית הספר בו תלמדו את המקצוע החשוב, רב ההשפעה והאחריות הזה.

אנו מודים לכם על שקראתם את המדריך כולו ומעריכים את הרצינות בה אתם בוחנים את התחום לפני שאתם נרשמים ללימודים. גישה זו בדיוק מאפיינת את התלמידים הנרשמים אלינו ונשמח לבחון את הצטרפותך לאחד מקורסי ההכשרה שלנו בדרכך להיות בעל מקצוע מבריק ומוביל בתחום האימון.

בהצלחה!

כתבות נוספות

בחירת קורס מאמנים

כל מה שעליכם לדעת עבור בחירת בי״ס לאימון
להמשך קריאה